Recenzie Jurnalul unui adolescent timid de Stephen Chbosky

Să stai pe margine poate fi un avantaj. Dar vine o vreme când trebuie să intri în ring.

Primul an de liceu e cel mai greu. Îţi faci noi prieteni, te îndrăgosteşti cu adevărat, nu te mai înţelegi deloc cu pariţii. Să creşti mare e mai complicat decât ţi-ai imaginat vreodată. Intră în lumea lui!
Aflat în pragul adolescenţei, Charlie se hotărăşte să-şi povestească viaţa unui prieten imaginar, căruia îi trimite o serie de scrisori intime. Prins între dorinţa de a-şi trăi viaţa şi tendinta de a fugi de ea, Charlie, se trezeşte obligat să exploreze un teritoriu până acum necunoscut. Acela al primelor întâlniri şi al casetelor cu compilaţii, al problemelor de familie şi al prietenilor adevăraţi. Şi caută neîncetat „melodia perfectă“ a unei „călătorii perfecte“ în care „să se simtă infinit“.

Recenzie:

Am adorat această carte. De ce? Pentru simplul fapt că ştiu prin ce a trecut Charlie. El este în primul an de liceu, la fel şi eu, iar tristeţea şi fericirea prin care trece în acelaşi timp, îl face să fie nesigur pe el, la fel ca mine.

Am citit această carte pe telefon în autobuz în fiecare amiază între orele 12 40 şi 13 oo. Ştiu că era un timp scurt şi că nu puteam să citesc prea mult, dar povestea lui Charlie mă învăluia atât de mult încât citeam şi pe stradă în timp ce înaintam. Evident că m-am ciocnit de câţiva oameni cărora le-am cerut scuze şi le-am zâmbit jenată de situaţia în care mă pusese Stephen Chbosky şi pot să jur că aproape am sarutat un stalp.

De fiecare dată când observ acel stâlp îmi vine să-i zâmbesc de parcă ar fi o glumă a noastră, o amintire penibilă pe care doar noi o înţelegem. Atunci nu obervam nimic altceva în jurul meu, iar drumul il ştiu pe de rost de la staţie la liceu, aşa că puteam să citesc liniştită. Desigur, mai ridicam privirea pentru că nu voiam să deranjez alţi oameni.
Charlie e un personaj sensibil şi timid. Da, un timid adorabil. A trecut prin multe. Pierderea matuşii la care ţinea foarte mult când el era doar un copil, pierderea celui mai bun prieten, de asemenea. Lucrurile acestea l-au făcut să se maturizeze prea repede. Fiind în umbra unui frate care e mai bun decat este el, îl face să se simtă dat la o parte din familie. Firea sensibilă şi antisocială nu îl ajută prea mult la a-şi face prieteni. Îi face plăcere să citească şi înţelege cărţile aşa cum nimeni din clasa lui nu poate, în felul ăsta se împrieteneşte cu profesorul de literatură care îi recomandă cărţi.

În liceu, bobocii ca el sunt trataţi cu ignoranţă. Probabil aşa sunt trataţi cam peste tot, neexistând motive adevărate şi bine explicate. Slavă Domnului că în liceul meu nu sunt astfel de persoane. Evident că există ‘popularii’ de care sigur aţi auzit. Există populari şi în liceul lui Charlie. Din câte am observat există două tipuri de populari; cei buni şi cei răi. Dintre cei buni face parte Patrick, un băiat cu o personalitate specială. Amuzant şi de încredere, Patrick merge la acelaşi curs ca şi Charlie, cel de atelier. Patrick încerease să facă o glumă pe seama profesorului de atelier, Domnul Callahan, astfel încât bobocii să se simtă mai bine, să-i facă să râdă şi să se relaxeze, chiar dacă acest eveniment a fost interpretat diferit de către alte persoane, dar Charlie l-a înţeles chiar foarte bine. Asta l-a făcut să se aşeze lângă el la un meci al liceului. Acolo a cunoscut-o şi pe Sam. Sora vitregă al lui Patrick şi în acelaşi timp, fata perfectă de care Charlie se îndrăgosteşte numai decât.
Cu timpul Patrick, împreună cu Sam, Mary Elizabeth şi Alice devin prietenii lui Charlie şi îl ajută sa fie mai sociabil. Îşi schimbă gusturile în muzică şi încearcă lucruri noi cum ar fi să joace în piese de teatru împreună cu prietenii lui. Sinceră să fiu, am descoperit şi eu, împreună cu Charlie câteva melodii foarte frumoase pe care le-am ascultat de nenumărate ori.

Am citit această carte cu melancolie în suflet amintindu-mi de colegii din generală la care am ţinut foarte mult şi cu care din păcate am pierdut legătura, dar gândindu-mă şi la noii colegi de liceu cu care peste ani, probabil după o lungă şi stânsă prietenie, o să încetez să vorbesc aşa mult şi des. Am fost învăluită de sentimente şi am simţit că această carte a fost scrisă special pentru mine.
Mi-a plăcut cartea asta foarte mult. Am simţit că am sufletul asemănător cu al lui Charlie. Amândoi ascultăm muzică bună, care din păcate poate să ne strice reputaţia. Ne place să citim cărţi, să vorbim despre ele şi să înţelegem mesajul din spatele fiecărui rând. Amândoi am trecut prin etapa de singurătate, mai apoi în cea în care descoperim o lume nouă care uneori poate fi supărătoare sau chiar ciudată şi complacată. Stând în umbra fratelui/surorii perfect/e ne simţim daţi la o parte. De cele mai multe ori, lucrurile pe care încercam să le explicăm erau înţelese greşit iar asta ne rănea pe amândoi. Ne simţeam neînţeleşi când arătam lumii ce ne place să facem, ce hobby-uri avem, gusturi în muzică sau când ne exprimam părerea noastră în legătură cu ceva, nu primeam niciunul aprecieri sau încurajări, ci pretenţii şi critici.

Citind această carte am simţit că eu sunt prietenul imaginar căruia îi scrie Charlie, povestindu-mi tot ce i se întâmplă. Mi-aş fi dorit să-i pot scrie şi eu lui, să ştie că nu este singur şi că sunt de partea lui. Să-i spun că şi eu caut ‘melodia perfectă’ care să-mi descrie perfect sentimentele. Să-i dau detalii despre relaţia mea cu familia, să-i povestesc despre cum aştept să am încredere în oamenii noi pe care i-am cunoscut, dar şi cum îmi e frică de ei. Să-i spun că şi eu mă simt nesigură şi descurajată.
Am tot amânat cartea asta înainte şi i-am rezervat o dată specială în care puteam să o citesc astfel încât să-mi placă mai mult. Când e mai bine să citeşti cartea asta decât atunci când începi liecul? Astfel am înţeles mai bine personajul principal şi am ştiut prin ce trecea el. M-a ajutat să-l înţeleg şi asta m-a făcut să simt că sunt de partea lui, trecând peste toate etapele împreună.

Recomand această carte cu drag şi sper să vă placă şi vouă la fel de mult pe cât mi-a plăcut mie sau poate chiar mai mult!

You May Also Like